tagasiside
innove
tagasiside

Multiintelligentsi teooriale toetuvad õppematerjalid

Õppematerjalid on koostatud kolmele erialale: kokk, infotehnoloog, ehitaja. Erialasid valides lähtusin nendest kutsekooli erialadest, mille õpilastega olen töötanud ja analüüsinud nende huvisid ja keeleoskust.

Iga õppematerjal sisaldab õpetajalehte ja kaheksat ülesannet, mis arendavad erialast eesti keele oskust konkreetsel teemal. Iga ülesande juures on näidatud, millisele intelligentsitüübile see tugineb ja millised tegevused seda tõestavad.

Iga teema alguses on antud koondtabel, mis näitab, kuidas arendatakse osaoskusi. Samuti iga teema juures on olemas sissejuhatav ülesanne, mis häälestab teema õpetamist.

Kõiki ülesandeid saab kasutada eesti keele tunnis vene kutsekoolis.

4.1. Koka erialale määratud õppematerjalid.

Teema

Lugemine

Rääkimine

Kirjutamine

Grammati-ka

Sõnavara

Tervislik toitumine

Üld -ja valiklugemise strateegiate kasutamine (ülevaade parimatest toiduainetest, emakeelsele väljendile eestikeelse vaste otsimi -ne). Retseptide võrdlemine. Rollikaardid.

Oma arvamuse väljendami-ne ja põhjendami-ne. Teemakoha-ste piltide kirjeldami-ne.

Osalemine rühmatöös.

Mõtteskeemi täitmine. Kirjalik tõlkimine. Retseptide koostamine. Avalduse kirjutamine. Menüü ja reklaami koostamine.

Poolametli-ku kirja koostamise reeglid (avaldus). Käskiva kõneviisi kordamine.

Teemako-hase sõnavara täiendami-ne ja kinnitami-ne.

SISSEJUHATAV ÜLESANNE

Vasta küsimusele: Millised toiduained on sinu arvates tervislikud? Miks? Põhjenda oma arvamist.

1. ÜLESANNE

Haaratud intelligentsiliik

a) Ruumilis-visuaalne

b) Loogilis-matemaatiline

c) Lingvistiline

Seda toetavad tegevused

Mõtete kaardistamine, skeemi täitmine

Liigitamine, andmete rühmitamine

Võõrkeelse sõnavara kordamine

Jätka skeemi täitmist!

TOIDUAINED

piimatooted

lihatooted

kuivained

kalatooted

viljad

juust

kohupiim

....

loomaliha

veiseliha

....

makaronid

tatar

....

forell

heeringas

.....

Aedviljad:

kaalikas kapsas

....

Puuviljad:

apelsin

sidrun........

2.ÜLESANNE (RÄÄKIMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Naturalistlik

b) Kehalis-kinesteetiline

c) Ruumilis -visuaalne

Seda toetavad tegevused

Looduslike objektide kasutamine tunnis (tangud, seemned jm.)

Kätega katsetamine, ära arvamine.

Kujutlusharjutus.

Kinnisilmi arva ära, mis on õpetaja antud toiduaine nimetus, millisse kategooriaasse see kuulub. Kas see on tervislik toiduaine?

3. ÜLESANNE (LUGEMINE, RÄÄKIMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

b) Intrapersonaalne

Seda toetavad tegevused

Lugemine, arvamuse põhjendamine, info valimine

Isikliku valiku tegemine, selle põhjendamine.

Kujuta ette, et sa pead andma kätte auhinda „Parimatest parim ja tervislik toiduaine 2004“. Loe tekst „Eesti parim toiduaine 2004“ ja otsusta, milline toiduaine võidab seda auhinda. Põhjenda oma arvamust.

EESTI PARIM TOIDUAINE 2004

Eesti toiduainetööstuse liit korraldas parimate uute toiduainete väljaselgitamiseks võistluse “Eesti parim toiduaine 2004”. Eraldi kuldmärgi said klassis “Eesti parim toiduaine 2004” Paljassaare kalatööstuse paneeritud fileepalad brokoli- ja juustukastmega, “Eesti parim rahvuslik toit” Rakvere Piima kama hapupiimaga.

Aura porgandi-õunanektar

Sisaldab vähemalt 50 protsenti mahla. Porgandis on organismile vajalikke vitamiine ja rauda, millest suur puudus just kevadel. Õun annab joogile mõnusa, tasakaalustatud maitse. Joogis peituv C-vitamiin on pärit kibuvitsapüreest.

Mõnus Maius

Mõnus Maius on maisipulkade ja sulatatud iirise segu. Kalevi Paide tsehhis toodetud maiust pole varem tööstuslikult valmistatud, küll on seda aastaid tehtud paljudes kodudes.

Premia Creme Brule

Tallinna külmhoones toodetud jäätis on valmistatud kodumaisest rõõsast koorest, mis on maitsestatud karamelliseeritud suhkrusiirupiga ning kaetud glasuuriga, mis sisaldab metsapähklimassi ja purustatud mandleid. Mõnus kooremaitse.

Kama hapupiimaga

Traditsiooniline eesti rahvuslik toit läbi sajandite. Kama toodab Cibus ja Rakvere Piim pakendab hapupiima.

Rukkipala

Leiburi lõigatud rukkiteradest ja rukkitäisterajahust valmistatud klassikalise maitsega koorikleib.

Hellus

Tervislik piimatoodete sari, mis sisaldab Tartu ülikooli teadlaste avastatud ja uuritud piimhappebakterit Lactobacillus fermentum ME-3. Tooterühma kuuluvad biojogurtid ning -kohupiimakreemid, biokeefir ja -hapukoor. Helluse rabarberijogurt on parim, mida Eestis tehakse. Keefir maheda maitsega, eestlased on hapuma joogiga harjunud.

Täisteraleib

Leiburis nisu- ja rukkiteradest ning rukkitäisterajahust valmistatud kiudaineterikas vormileib. Seda võib süüa nii toidu kõrvale kui kasutada võileiva alusmaterjalina.

Supi kõrvale ideaalne.

Tooteseeria Wok: Singapuri ja Pekingi kana-wok

Ribastatud broilerifilee, maitsestatud kahe marinaadiga. Kiiresti valmivad idamaised hõrgutised. Toodab Tallegg.

Paneeritud fileepalad brokoli- ja juustukastmega

Paljassaare kalatööstuse toode, kus omavahel on kombineeritud valgelihaline kalafilee, mahlakas kaste ja krõbe paneering.

(http://www.parnupostimees.ee/200504/esileht/10047709.php)

4. ÜLESANNE (SÕNAVARA, KIRJUTAMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

b) Intrapersonaalne

Seda toetavad tegevused

Lugemine, info leidmine tekstist, tõlkimine

Iseseisev otsing.

Tõlgi väljendid eesti keelde, viiega nendest koosta oma laused.

хрустящая панировка –

панированные кусочки филе с сырным соусом –

простокваша –

идеален к супу –

кукурузные палочки –

изготовлено из домашних жирных сливок –

пюре из ягод шиповника –

измельчённый миндаль –

содержит 75 процентов сока –

национальное блюдо –

крупнозернистый хлеб –

приправить –

5 . ÜLESANNE (RÄÄKIMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Ruumilis-visuaalne

b) Interpersonaalne

Seda toetavad tegevused

Piltide vaatlemine, analüüs.

Suhtlemine vestluskaaslasega, kirjeldamine, vajadusel küsimuste esitamine.

Kirjelda pilte, kasutades antud sõnu ja väljendeid.

isuga/isutult sööma, taimetoitlane, toidubaar, mahla välja pressima, paksuks minema, kaalust maha võtma, eksootilised road, kahjulik toiduaine, mõjutab tervist, tervislik menüü, isu ära ajama, ei hooli tervisest, sisaldab palju vitamiine, toitumisharjumused, grillima, mõõdukas tarvitamine.

1. 2.

3. 4.

5. 6.

6. ÜLESANNE (SÕNAVARA, KIRJUTAMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

b) Interpersonaalne või intrapersonaalne

Seda toetavad tegevused

Retsepti koostamine, kirjeldamine.

Sõltuvalt õpetaja valikust võiks kasutada õpilase iseseisva tööna või paaristööna.

Tutvu valmistusainete nimekirjaga. Mida sa võiksid neist valmistada? Mõtle ja kirjuta oma retseptid.

Valmistusained: kapsas, külmutatud juurviljasegu (porgand, hernes, lillkapsas, paprika vms.), täisteranisujahu, küüslauk, pipar, sool, kõrvits, taimeõli, tursafilee, köögiviljapuljong, riis, zelatiin, maitsestamata jogurt, suhkur, õun, pohl, hapukoor, maitseained, vaniljekaste.

7. ÜLESANNE (LUGEMINE, KIRJUTAMINE, GRAMMATIKA)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

Seda toetavad tegevused

Grammatiliste konstruktsioonide analüüs, lugemine, võrdlemine

Võrdle oma retseptid kokkade retseptidega. Kirjuta välja kõik tegusõnad, mis on ainsuse käskivas kõneviisis, moodusta neist mitmuses käskiva kõneviisi vormid. (Näide: lõika -lõigake )

Aedviljakotletid

Valmistusained: 300 g kapsast, 300 g külmutatud juurviljasegu (porgand, hernes, lillkapsas, paprika vms.), 4 sl täisteranisujahu, 1-2 hakitud küüslauguküünt, pipart, soola

võid praadimiseks.

Valmistusviis:

1. Riivi või lõika kapsas pikkadeks ribadeks ja prae läbipaistvaks ning maitsesta.

2. Lisa juurviljad ja hauta 10 minutit kaane all (vajadusel lisa veidi vett).

3. Sega jahu 0,5 dl veega ja vala pannile, sega korralikult, kuni tekib ühtne mass.

4. Võta pann pliidilt ja lase jahtuda. Vormi, kahe supilusika abil, väikesed kotletid, pressides neid kõvasti kokku, et vedelik tuleks välja.

5. Prae kotletid võis kuldpruuniks ja serveeri majoneesiga.

Kõrvitsapüreesupp tursaga.

Valmistusained: 400 g tükeldatud kõrvitsat, 100 g pastinaaki, 1 väike õun, 4 tl taimeõli

0,5 l köögiviljapuljongit 2 tl pulbrist, 0,5 tl karrit, ingverit, 2 sl 10% hapukoort, 225 g tursafileed, soola, pipart.

Valmistusviis: Lõika kõrvits, pastinaak ja õun kuubikuteks. Kuumuta 2 tl õli, prae selles kõiki komponente 5 minutit, vala juurde puljong ja lase 10 minutit tasasel tulel haududa. Lisa maitseained ja hapukoor, sega kõik saumikseriga püreeks. Maitsesta veel kord.

Maitsesta kala soola ja pipraga ning prae ülejäänud õlis läbi. Tõsta supp taldrikutele ja jaota kala peale. Soovi korral garneeri tšillikaunade ja punega. ( http://www.weight-watchers.ee/recipe.php?id=9)

Riisi-jogurtipuding

Valmistusained: 1 sl želatiini, 125 ml 12% Flora vahustatavat vaniljekastet, 300 ml 1,7% maitsestamata jogurtit , 100 ml soolata keedetud riisi, 1 sl suhkrut, 2 tl vaniljesuhkrut, 2 sl sidrunimahla

Valmistusviis: Paisuta želatiini külmas sidrunimahlas. Vajadusel lisa tilgake vett.

Vahusta külm vaniljekaste, sega juurde jogurt, riis ja suhkrud. Kuumuta sidrunimahla-želatiinisegu kuni lahustumiseni. Jahuta pisut. Esmalt sega paar lusikat riisi-jogurtisegu želatiini hulka ja seejärel kõik jogurtisegu sisse. Jaga segu külma veega loputatud või kilega vooderdatud vormidesse. Sobivad näiteks väiksed tühjad jogurti- ja kohupiimatopsid. Lase külmkapis mõni tund tarduda. Kummuta serveerimistaldrikule. Kui puding ei taha hästi lahti tulla, aita noaga kaasa.Paku riisi-jogurtipudingi juurde pohla-õunakastet!

Pohla-õunakaste

Valmistusained: 1 väike õun, 200 ml vett, 200 g pohli, 2 sl suhkrut, soovi korral näpuotsatäis jahvatatud nelki.

Valmistusviis: Koori ja tükelda õun. Kuumuta vesi keemiseni, lisa õunatükid ja pohlad. Keeda vaiksel tulel 10 minutit, kuni õunatükid on pehmed.

Tambi kaste püreeks ning maitsesta suhkru ja nelgiga. Jahuta või paku soojalt jääkülma pudingiga.

8. ÜLESANNE (KIRJUTAMINE, RÄÄKIMINE, LUGEMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Ruumilis-visuaalne

b) Loogilis-matemaatiline

c) Interpersonaalne

Seda toetavad tegevused

Menüü ja reklaami kujundamine, vormistamine

Probleemülesande lahendamine, menüü koostamine, läbimõtlemine

Rühmatöö (kui ülesannet kasutatakse projektülesandena)

Tutvu rollikaardiga.

Sa tahad avada uue restorani, kus pered saaksid tervislikult süüa koos oma lastega. Linnavalitsus annab sulle vajaliku rahasumma restorani avamiseks, kui sa:

· kirjutad vastava avalduse linnapea nimele

· esitad oma restorani menüü ( peaks olemapõhjalikult läbimõeldud)

· teed huvitava reklaami

Mõtle ja hakka tegutsema!

ÕPETAJALE

Teema: Tervislik toitumine

Teema eesmärgid: innustada õpilasi rääkima tervislikust toitumisest, selle vajadusest, omandada teemakohast sõnavara, õpetada koosatama tervislikke retsepte ja oskama neid tõlkida, korrata käskiva kõneviisi moodustamist, õpetada kirjutama avalduse, koostama menüü.

1. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: tahvel, kriit

Ülesannet võiks anda kõigepealt iga õpilase iseseisvaks täitmiseks, hiljem aga kontrollida ja täiendada kogu klassiga.

2. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: sall, erinevad puu-ja juurviljad, seemned, tangud, maitseained jm.

Kui õpilane ei oska nimetada toiduainet, ta võib esitada suunavaid küsimusi rühmakaaslastele.

3. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: jaotusmaterjalid, vajadusel sõnastikud.

Õpetaja tõlgib vajadusel üksikud sõnad.

4. ÜLESANNE:

Kasutatavad vahendid: jaotusmaterjalid

Mõned õpilaste koostatud laused võiks paluda kirjutada tahvlile, et saaksite koos kontrollida.

5. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: pildid.

Soovitavalt kasutada paaristööna, et vestluskaaslane saaks esitada täpsustavaid küsimusi.

6. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: tahvel, kriit

Eelnevalt tuleks kindlasti töötada tundides erinevate retseptidega, et omandada retsepti koostamiseks vajaliku sõnavara (valmistusviis, tl. jne)

7. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: jaotusmaterjalid

Võiks lugeda ja tõlkida retseptid klassis, paluda ühel õpilasel lugeda oma retseptid, võrrelda neid.

8. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: rollikaardid, avalduse, menüü, reklaami näidised, vajadusel pildid reklaamlehtedest.

Ülesannet võiks suurepäraselt kasutada rühmatööna. Õpilaste abiks võiks soovitada vaadata restoranide kodulehekülge vm.

4.2. Infotehnoloogia erialale määratud õppematerjalid

Teema

Lugemine

Rääkimine

Kirjutamine

Grammati-ka

Sõnavara

Arvutimängud

Sobitamisüle -sanded, üldlugemine. Rollikaartide-ga ja arvutipoe pakkumistega tutvumine. Valikluge-misega ülesanded (leia tekstist võõrkeelne vaste, leia tekstist arvsõnad, ütle millises käändes need on)

Küsimuste-le vasta -mine. Oma arvamuse põhjendami-ne. Rühmatöö.

Probleem-ülesande lahendamine- töölehe täitmine. Lausete koostamine ja tõlkimine. Arvsõnade kirjutamine. Võtmesõnade kirjutamine (plakatid). Väide.

Põhi- ning järgarvsõna-de käänamise ja kirjutamise kordamine.

Teemako-hane sõnavara. Süno-nüümsed sõnad. Ristsõna.

SISSEJUHATAV ÜLESANNE

Vasta küsimustele:

  • Kas sa mängid arvutimänge?
  • Milliseid mängutüüpe sa tead?
  • Kuidas sa arvad, kas arvutimängud arendavad inimest? Põhjenda oma arvamust!

1. ÜLESANNE (LUGEMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Ruumilis-visuaalne

b) Loogilis-matemaatiline

c) Lingvistiline

Seda toetavad tegevused

Piltide analüüs, sobitamine

Liigitamine

Lugemine, tõlkimine

Sobita kokku pildid ja mängutüüpide kirjeldused.

1)

A) Rollimängud on arvutitele üle toodud kuubikumängust.Tegevus toimub fantaasia -maailmas. Mäng jaguneb igasugusteks seiklusteks, mōnes tuleb neid teha järjest, mōnes suvaliselt. Mängu alguses saad endale valida tegelase, ta ameti, tegelase mitmekülgseid omadusi peegelda -vad arvud, seiklusi läbides ja lahendades saab lisapunkte, mis tōstavad su taset. Mängija näeb küll tegevust oma silmade läbi.

2)

B)Simulator' tähendab inglise keeles järeleaimajat. Mängud on mōnes mōttes kōik simulatsioonid, sest nad aimavad järele reaalset maailma. Simulaatori nime all mōistetakse mänge, kus tuleb tavaliselt veidi lihtsustatult juhtida lennumasinaid, kosmoselaevu, allveelaevu, niisama laevu, autosid vms. Mängija näeb sama pilti, skaalasid ja andureid, mis avanevad päris-piloodile.

3)

C) Sportmängude alla käivad kōik spordialad, v.a. autosōit ja lauasportmängud. Sportmängude hulgas on meeskonnamänge, teatud aladest kombineeritud vōistlusi ja niisama alasid nagu nt. golf, piljard, tennis jne.

4)

D) Arcade ehk platvormikad on mängud, mis nōuavad lihtsalt head klaviatuuri vōi joystick'u käsitsemisoskust. Reeglina tuleb seal käia ringi, pilt on pealt vōi küljelt vaates, kellelegi tina anda, igasuguseid ja kuidagipidi kasulikke asju korjata, uste avamiseks vōtmeid korjata. Kui hulk tasemeid on läbitud, tuleb tavaliselt kokku minna "bossi" ehk pōhipahalasega.

5)

E) Vōitlusmänge on kahte liiki. Esimene on ringis vōi mingis muus kohas toimuv vōitlus, teine aga selline, kus peale teatud hulga pahalaste löömist lastakse edasi jalutada ja pahalasi on reeglina palju (nad on nōrgemad) ning enamus strateegiast seisneb nende hoopide vältimises. Enamasti täienevad mängu jooksul relvad ja igal tegelaskujul on tavaliselt olemas oma eriline relv.

6)

F) Strateegilised mängud on tavaliselt kahesuguseid, 1) kus tuleb sōdida 2) kus tuleb mingit süsteemi juhtida (enamasti majanduslikku). Sōjastrateegiaid on reaalseid ja ajalooliseid, kus tegevuses kunagi olemas olnud vōi olemasolevad üksused, vōi teine variant, ebareaalseid, kus tegevus toimub fantaasiamaailmas päkkapikkude, maagide ja igasugu samalaadi tegelastega.

7)

G) Quest (ingl. k. 'otsing') mäng, mida iseloomustavad järgmised jooned: 1) 3-mōōtmelisel ekraanil on sinu juhitav tegelane näha, 2) mängus on tavaliselt vaja täita kindel eesmärk, milleni jōudmiseks on tavaliselt üks, vahel ka rohkem teid ja sinnani ka loomulikult jōutakse ning siis ongi mäng läbi. Eesmärgini tuleb jōuda inimestega suheldes, erinevaid asju korjates. Ei puudu ka asjakohane huumor ja viimasel ajal pakutakse ka head graafikat. ( http://happy.net.ut.ee/lume/games/)

2. ÜLESANNE (SÕNAVARA)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

b) Intrapersonaalne

Seda toetavad tegevused

Sõnade analüüs.

Iseseisva valiku tegemine.

Leia sünonüümsete sõnade/väljendite paarid.

seiklus

suvaliselt

järeleaimaja

vastane

eesmärk

tegelane

juhtima

haldama

siht

konkurent

avantüür

mistahes

matkija

osatäitja

3. ÜLESANNE (LUGEMINE, KIRJUTAMINE, RÄÄKIMINE, SÕNAVARA, GRAMMATIKA)

Haaratud intelligentsiliik

a) Loogilis-matemaatiline

b) Lingvistiline

c) Intrapersonaalne /interpersonaalne

d) Ruumilis-visuaalne

Seda toetavad tegevused

Probleemülesande lahendamine, arvutamine (hinnad lähtudes antud summast)

Lugemine, tõlkimine, tellimislehe täitmine

Iseseisva valiku tegemine, tellimuse valimine, planeerimine/ Paaristöö, arutelu, suhtlemine.

Kujutlusharjutus, illustratsioonide vaatlemine.

Tutvu rollikaardiga ja täida töölehed.

Sina oled lastekodu töötaja. Teie lastekodu ostis 8 uut arvutit. Sul on vaja tutvuda arvutipoe pakutavate arvutimängudega ja teha tellimus. Tellides sa pead arvestama järgmisi tingimusi: * tellimus ei tohi ületada 2000 krooni * mängud peavad meeldima erineva vanusega lastele * sa pead põhjendama oma valikut.

Arvutipoe Zebra pakkumised:

1) 2)

3) 4)

5) 6)

7) 8)

9) 10)

11) 12)

13) 14)

1) Kass Leopoldi Suvila, eestikeelne arvutimäng. Laste lonkimismäng (quest) populaarse multifilmi motiividel. Sobib 5-9.a. lastele. Hind:120 kr.

2.) Oota Sa! Jänesejaht, eestikeelne arvutimäng. Platformer-arkaadmäng lihtsate reeglitega, alates 6 a. Hind 120 kr.

3) Zhanrilt on "Vahva reis" seiklusmäng, mängu kasutajaliides on lihtne ja lastele arusaadav. Hind 182kr.

4) 4 head sõpra, eestikeelne lastemängude kogumik. Kogumikus on 26 mini-mängu, lastele alates 5.a. Hind 160 kr.

5) Populaarne rallimäng. Uued teed, uued autod!

Hind: 795 kr.

6) Fifa jalgpall –huvitav spordimäng. Mäng on inglise keeles, pakendil info eesti-läti-leedu keeles. Hind: 251 kr

7) Superpopulaarne rollimäng Doom-3. Hind 615 kr.

8).10 uut ja klassikalist loogikamängu. Hind 82 kr.

9) Sõrmuste isand – põnev ja ilus seiklusmäng. Hind 270 kr.

10) Klassikaline Simcity mäng. Eestikeelse ümbrisega. Planeeri linn, ehita haiglaid, koole, tuletõrjedepoosid jpm. Hind 101kr.

11) Põhjala Saaga -reaalaja strateegiamäng, eesti keeles. Hind 159 kr

12) Persia Prints -uus seiklusmäng, mis äratab huvi! .Hind: 393 kr.

13) Punane Hai on suurepärase 3D-graafikaga dünaamiline ja kaasahaarav helikopteri tulistamismäng. Hind 185 kr.

14) II maailmasõja aineline mäng eestikeelse juhendiga .Sa oled leitnant Mike Powell, esimese rügemendi liige. Sõda viib sind läbi 20 taseme, mis põhinevad II Maailmasõja ainesel. Hind 77kr.

(http://www.zebra.ee/S2/Categories.aspx?iCatID=395&iShopID=4)

Täida tellimisleht! Kasuta tellimislehe all toodud sõnad ja väljendid.

TELLIMISLEHT

NIMETUS

MÄNGU TÜÜP

KOGUS

HIND (SÕNADEGA)

VALIKU PÕHJUS

Näide:

1.Zoo Tycoon

strateegia

1

sada kaheksakümmend viis krooni

laiendab silmaringi, annab algteadmisis loomadest, geograafiast.

2.

3.

...

Kokku:

Tellija nimi:

Kuupäev:

Allkiri:

kaugeid paiku tutvustama, silmaringi laiendama, õpetama leidma seoseid, arendama mõtlemisoskust, õpetama loodusest lugu pidama, põnev, avardama oma teadmisi spordi kohta, tutvustama huvitavaid tegelasi, stressi maandada, parandama meeleolu, puhata töönadala pingest, arendama loogilist mõtlemist, taibukust, intellekti, püsivust, kaasaegne.

4. ÜLESANNE (LUGEMINE, KIRJUTAMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

b) Loogilis-matemaatiline

c) Interpersonaalne

d) Kehalis-kinesteetiline

Seda toetavad tegevused

Sõnamängud, lause struktuuri aimamine, tõlkimine

Dešifreerimine, sobitamine

Puuduva lause osa otsing, suheldes teiste õpilastega

Vaba liikumine klassis, otsides lause puuduv osa.

14 asja, mida võib õppida arvutimängudest.

Dešifreeri lause lõik, kasutades võtit, leia lause puuduv osa rühmakaaslastelt. Kirjutage lause üles ja tõlkige.

Võti: e↔i, o↔a, ä↔ü, u↔õ


1.a

Roho vueb sogidoste liedo ...

1.b

....tünüvol moos vidilimos

2.a

Kõe so nüid taetõ purondol ......

2.b

......vidilimos, söö sii üro

3.a

Oõtavuedõduedõ karrol üromõritsi kõe .....

3.b

.....sõ suedõreest plohvotob vue pulimo hokkob.

Õõs mosen elmõb kahi asimili.

4.a

Rilvogo ämbirküemeni an üüritõlt ...

4. b

...lehtni jo kirgilt upetov tigivõs.

5.a

Vohit pali koõo so vuetlid, so alid ...

5.b

... olote volmes kahi õõiste vuetlõsissi osõmo.

6. a

Kõe medogelomob moos, ....

6. b

...sees vuto sii älis.

7. a

Tõlesto kueki. Kõe ose plohvotob vue ...

7. b

... sõrib, sees vued kendil allo, it tigimest ale voinlosigo.

8. a

Kõe sõõr, poks jo poho miis hokkob sõrimo

8. b

... , sees sillili iilnib velkõmeni põnostis jo kallostis taanedis.

9. a

Olote an kirgim jogõ soodo sõõrist hõlgost "pohodist",

9. b

...kis kuek rändovod send karrogo, kõe "piopohost" äks-ähili vuetlõsi karrol.

10. a

Äkskuek mellesi tronspardevohinde jõhtemeni ...

10. b

... an lehtni jo ie nuõo iilnivoed kagimõse igo triinengõt.

11. a

Kõõled ie soo sõl kõnoge ...

11.b

... atso. Oig-ojolt vueb tõllo põõdõs gronootedist.

12. a

Oõtago suetis vued so vobolt koossuetjoed ...

12. b

.. rommedo elmo, it senõ jo sõ oõtago medoge jõhtõks.

13. a

Kõege voinlosil an rahkim linnõkied kõe sõl,

13.b

lindovod nod olote möödo kendloed tied jo siituttõ an sõl lehtni nied hüvetodo.

14. a

Sõrm ie ali luplek, olote an vuemolõs ...

14. b



... õõiste illõ ürgoto (ogo sii kihteb oenõlt senõ põhõl!).

5. ÜLESANNE (RÄÄKIMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Muusikaline

b) Interpersonaalne

Seda toetavad tegevused

Meloodiate kuulamine, analüüs

Teiste inimeste arvamuste kuulamine, oma arvamuse jagamine teistega, arutlused.

Kuula muusikapalasid, otsusta, millisele mängutüübile sobivad need meloodiad. Põhjenda oma arvamust.

Ma arvan, et meloodia........ , sest.......

Minu meelest see võiks olla.......

Olen kindel, et see.....

Mulle tundub, et ...

6. ÜLESANNE (LUGEMINE, KIRJUTAMINE, GRAMMATIKA)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

b) Loogilis-matemaatiline

Seda toetavad tegevused

Lugemine, tõlkimine, grammatika kordamine

Ristsõna lahendamine

Loe teks läbi, kirjuta välja kõik tekstis olevad arvsõnad sõnadega ja ütle, millises käändes need on. Lahenda teksti all olev ristsõna teksti sõnavara abil.

The SIMS: Maailma enim müüdud arvutimäng on nüüd saadaval koos

kõikide mängulaiendustega ja täielike eestikeelsete mängujuhenditega.

Alates 1. juunist 2002 a. saabub müügile täieliku eestikeelse mängujuhendiga varustatud mäng nimega The Sims, mis on koos oma mängulaiendustega maailma enim müüdud arvutimäng. The Sims on ääretult populaarne arvutimäng, kus mängija saab rajada naabruskonna, milles elavad oma elu simuleeritud ja mängija poolt kontrollitavad ning suunatavad inimesed, tuntud nimega "Sims". Peale ilmumist 2000 alguses on mäng ja selle järjest ilmuvad lisad kõikvõimalikes müügiedetabelite tippudes. Aastatel 2000 ja 2001 oli The Sims USA turu-uuringutefirma andmetel enim müüdud arvutimäng ja 21.03.02 oli The Sims välja kuulutatud ajaloos enim müüdud mänguks. The Sims on müüdud koguses enam kui 6.3 miljonit, kokku koos mängulaiendustega juba koguses enam kui 13 miljonit. The Sims mängukarbi sees 92-leheküljeline mängukirjeldus, kus on selges eesti keeles toodud mängu juhtimise ja seadistamise võtmed ning Simide mängimise filosoofia. Eesti jaoks see on esmakordselt sellises mahus tõlgitud ja kohandatud mängukirjeldus. The Sims mängu orienteeruv müügihind on 540 krooni, House Party, Hot Date ja On Holiday mängulaienduste hinnad on 390 krooni, Living It Up mängulaienduse hind on 190 krooni. (http://www.ase.ee/teated/TheSimsPressiteade010602.pdf)

5.

10.

2.

3.

4.

6.

1.

8.

9.

7.

A

R

V

U

T

I

M

Ä

N

G

1. Создавать

2. Описать

3. Снабжать

4. Провозглашать

5. Наладка

6. Приложение, расширение

7. Хит-парад по продаже

8. Руководство по игре

9. Данные

10. Исследовательская фирма

7 . ÜLESANNE (RÄÄKIMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Ruumilis-visuaalne

b) Interpersonaalne

c) Lingvistiline

Seda toetavad tegevused

Plakatide koostamine, joonistamine, erinevate värvide kasutamine

Kooperatiivne töö, rühmaprojekt (plakatide valmistamine)

Proov veenda keele abil teisi inimesi tegutsema

Rühmatöö.

1. Rühm

Tutvuge rollikaardiga.

Kujutage ette, et Eestis võeti vastu seadus, mis keelab arvutimänge. Teie ei ole seega nõus ja tahate streikida. Tehke ilusad plakatid, mis näitaksid arvutimängude plusse.

2. Rühm

Tutvuge rollikaardiga.

Teie arvate, et arvutimängud mõjuvad inimesele kahjulikult. Te soovite streikida, et oleks seadus, mis keelaks arvutimänge. Tehke ilusad plakatid, mis näitaksid arvutimängude miinuseid.

8. ÜLESANNE (KIRJUTAMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

b) Eksistentsiaalne

Seda toetavad tegevused

Loovkirjutamine, sõnavara kasutamine

Teema põhjal mõtisklemine, analüüsimine, poolt-ja vastu argumentide valimine.

Loe väiteid. Vali nendest üks ning kirjuta, kas sa oled selle väitega nõus või mitte. Esita poolt-ja vastuargumente.

a) Arvutimängude mängimine on asjatult raisatud aeg.

b) Arvutimängud arendavad inimese mõtlemisoskust.

ÕPETAJALE

Teema: Arvutimängud

Teema eesmärk on õpetada eesti keeles arutlema arvutimängude üle, omandada teemaga seotud sõnavara, korrata põhi-ning järgarvsõnade käänamist, arendada keeleoskust, haarates erinevaid intelligentsitüüpe.

1. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: jaotusmaterjalid.

Ülesannet võib lugeda ja tõlkida igaüks iseseisvalt või rühmas koos õpetaja abiga (sõltuvalt rühmast)

2. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: jaotusmaterjalid, vajadusel sõnastikud.

Õpilased peavad leidma sünonüümide paarid, tuginedes eelmise ülesande sõnavarale. Õpetaja võib paluda tõlkida sõnu kas kirjalikult või suuliselt.

3. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: rollikaardid, töölehed, sõnastikud

Ülesannet võib kasutada iseseisva-, paaris-või rühmatööna. Abisõnad ja –väljendid, mis on antud tellimislehe all võiks õpilastega tõlkida enne tellimislehe täitma asumist.

4. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: šifreeritud lause osad, paber.

Laused:

1. Raha võib sagedasti leida tänaval maas vedelemas

2. Kui sa näed toitu põrandal vedelemas söö see ära.

3. Autovõidusõidu korral ära muretse kui su sõiduriist plahvatab või põlema hakkab.Uus masin ilmub kohe asemele

4. Relvaga ümberkäimine on ääretult lihtne ja kergelt õpitav tegevus.

5. Vahet pole kaua sa võitled, sa oled alati valmis kohe uuesti võitlusesse asuma.

6. Kui midagi lamab maas, siis võta see üles.

7. Tulista kõike. Kui asi plahvatab või sureb, siis võid kindel olla, et tegemist oli vaenlasega.

8. Kui suur, paks ja paha mees hakkab surema, siis sellele eelneb vilkumine punastes ja kollastes toonides.

9. Alati on kergem jagu saada suurest hulgast "pahadest", kes kõik ründavad sind korraga, kui "peapahast" üks-ühele võitluse korral.

10. Ükskõik millise transpordivahendi juhtimine on lihtne ja ei nõua eelnevaid kogemusi ega treeningut.

11. Kuulid ei saa sul kunagi otsa. Aeg-ajalt võib tulla puudus granaatidest.

12. Autoga sõites võid sa vabalt kaassõitjaid rammida ilma, et sinu ja su autoga midagi juhtuks

13. Kuigi vaenlasel on rohkem lennukeid kui sul, lendavad nad alati mööda kindlaid teid ja seetõttu on sul lihtne neid hävitada.

14. Surm ei ole lõplik, alati on võimalus uuesti ellu ärgata (aga see kehtib ainult sinu puhul!) (http://www.lap.ttu.ee/ilmar/naljad/asjad_mida_oppida_mangust.pl)

5. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: ettevalmistatud muusikapalad.

Õpilased peavad avaldama oma arvamust ja oskama seda põhjendada.

6. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: jaotusmaterjalid, ristsõna.

Teksti võib kasutada õpilaste iseseisvaks lugemiseks või lugemiseks klassis.

5.

S

10.

E

U

A

U

2.

4.

D

6.

R

1.

K

K

I

L

8.

9.

I

R

I

3.

U

S

A

7.

M

A

N

A

R

V

U

T

I

M

Ä

N

G

J

J

A

L

A

E

Ü

N

D

U

A

E

R

U

M

N

Ü

G

M

T

M

L

U

T

I

D

G

U

E

E

A

D

S

A

N

U

I

J

D

F

US

T

M

E

S

E

U

I

A

A

D

H

R

M

E

E

M

A

T

N

A

A

D

B

E

L

7. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: rollikaardid, paber, viltpliiatsid.

Õpetaja võib moodustada rohkem rühme sõltuvalt õpilaste arvust.

8.ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: tahvel, kriit

Vajadusel võiks teha koos õpilastega mõtteskeemi iga väide juurde, et lihtsustada kirjutamist.

4.3. Ehitaja erialale määratud õppematerjalid

Teema

Lugemine

Rääkimine

Kirjutamine

Grammati-ka

Sõnavara

Katusetööd

Üldlugemise ülesanded („Ohutud katusetööd“). Lünkade täitmine. Valiklugemine (Tekstist sõnade valimine ristsõna jaoks.)

Mõtteskeemi tätmine klassis. Pildi põhjal jutustuse koostamine, esitamine.

Lünkade täitmine (laul). Fraseoloogiliste väljendite kasutamine lausetes. Tänukirja vormistamine. Referaat („Meie linna katused“.)

Mitmuse omastava käände kordamine. Lünkade täitmine õige grammatilise vormiga.

Teemakohase sõnavara täiendamine. Ristsõna koostamine. Fraseoloogilised väljendid.

SISSEJUHATAV ÜLESANNE

Ajurünnak. Millised assotsiatsioonid teil tekivad, kui te kuulete sõna „katus“?

1. ÜLESANNE (KIRJUTAMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a)Muusikaline

b) Lingvistiline

Seda toetavad tegevused

Laulu kuulamine

Lünkade täitmine õigete sõnadega.

Kuula „Smilers“i laulu ja täida lüngad. Millised sõnad laulust võiks siduda ehitaja tööga?

Käime katuseid mööda .

Käime katuseid mööda,

lähme kolame 1.................... peal.

Na d ei tea, mida mõelda,

need kes pole iial 2...................... seal.

Näitab meile suunda

vana tuulelipp.

Siia ülesse 3. ....................

ei ole midagi.

Käime katuseid mööda,

tule lähme turnime 4....................

Lähme katsume pilvi

lähme 5..................... taeva siniseks

Ühed tahavad palju

teised rohkem veel

6......................... tahavad kõike

Nad ei kõnni katustel

Refrään:

Me ei näe teisi kihutamas ringi

Meil on 7.................ainult teineteise jaoks

Meil on aega hoida 8.................... kinni

Maailm kuhugi ei kao,

maailm kuhugi ei kao...

Üksik 9...................istub kodus

joob õlut ja üksinda kurvastab

Üksikhooldaja naine

vaatab üksinda viimast seebikat

Klaasist 10...................... taga

neid on rohkem veel

Nad on üksinda kodus

nad ei kõnni katustel

2. ÜLESANNE (SÕNAVARA, GRAMMATIKA)

Haaratud intelligentsiliik

a) Loogilis-matemaatiline

b) Lingvistiline

Seda toetavad tegevused

Tabeli täitmine, õige grammatilise konstruktsiooni moodustamine.

Tõlkevasted, töö sõnadega.

Täida tabel:

Sõna

Näide:

1. крыша

2. чердак

3. флюгер

4. башня

5. направление

Nimetav

katus

Omastav

katuse

Osastav

katust

Mitm. omastav

Katuste

3 . ÜLESANNE (LUGEMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

b) Intrapersonaalne

Seda toetavad tegevused

Lugemine, tõlkimine.

Iseseisva valiku tegemine, otsustamine..

Loe tekst. Vali teksti all olevate sõnade hulgast välja lünkadesse sobivad sõnad ja kirjuta lünka valitud vormi ees olev täht (A, B, C)

Ohutud katusetööd.

Töö katustel võib olla ohtlik, seetõttu on oluline järgida 1............ ohutusnorme. Igasugust katusetööd, sealhulgas lühiajalist on vaja hoolikalt pla neerida, et töötajate riske minimeerida .Kui on risk katusel töötades, katusele 2............... või sealt tulles alla kukkuda, tuleb tarvitusele võtta sobivad ennetusabinõud. Kõik kukkumiste ennetamiseks 3....................... ettevaatusabinõud (näiteks serva kaitse) peavad olema piisavalt tõhusad, et kukkumisi ennetada või peatada ja vigastusi ära hoida. Katusetöödel tuleb 4................... ilmastikutingimustega, sest jää,märg või tuuline ilm võib inimeste või esemete kukku mise riskioluliselt suurendada. Katuselt ei tohi midagi alla visata. Toimige järgmiselt: kasutage kinniseid prügišahte või langetage esemed maa pinnale, ärge laske 5............................... esemeil, mis võivad alla kukkuda, takistage ligipääsu katusetööde all või kõrval asuvale ohtlikule alale. Katuseliigid. 1. Lamekatused. Lamekatusel on väga riskantne töötada. Kukkuda võidakse: kogu katuse servalt, servalt, kus 6...................., läbi avade, tühimike või kergesti purunevate katuseakende. 7.................. võidakse vajada katuse serval, avade, katusele juurdepääsu ja kergesti purunevate katuseakende läheduses.

2. Viilkatused. Viilkatuste puhul võidakse kukkuda: katuseräästalt, katuselt alla ja seejärel üle räästa serva libisedes, läbi katuse sisse, viiluotstest. Mida 8............... kalle ja järsem viil, seda tugevam olgu servakaitse. Katusel töötamise 9................. on ohutum töötada ajamiga ligipääsuplatvormidelt. Need võivad olla eriti kohased

lühiajalistel ja lammutustöödel, kui katuses on tühimikud.Et katuseplaadid ja -kivid ei tarvitse jalgadele kindlat tuge pakkuda, võib osutuda vajalikuks kasutada katuseredeleid vms varustust. Katuste remontimise, taastamise või mahavõtmise kavandamisel tuleb 10............ sellele, kuidas materjalid katuselt maha võetakse ja ladustatakse. Lahtimonteerimise protsessi vältel peab kasutama ohutuspiirdeid kaitseks kuk kumiste eest. (http://agency.osha.eu.int/publications/factsheets/49/et/FACT49-ET.PDF)

1.

A range

B rangeid

C rangu

2.

A minnes

B käies

C tulles

3.

A rakendavad

B rakendatavad

C rakendatakse

4.

A arvestada

B arvestama

C arvustama

5.

A koguneda

B koguda

C kogunema

6.

A töödeldakse

B töötakse

C töötatakse

7.

A kaitsemeetmeid

B kaitsemeetmed

C kaitsemeetmete

8.

A pikem

B pikim

C pikkalt

9.

A puhul

B asemel

C pärast

10.

A mõelda

B mõtlema

C arvata

4. ÜLESANNE (SÕNAVARA)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

b) Ruumilis-visuaalne

Seda toetavad tegevused

Sõnamäng (ristsõna)

Ristsõna koostamine, joonistamine.

Kasutades eelmise teksti sõnavara koosta ristsõna, milles võtmesõnaks on „katusetööd“.

5. ÜLESANNE (KIRJUTAMINE/RÄÄKIMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Ruumilis-visuaalne

b) Interpersonaalne

Seda toetavad tegevused

Piltide analüüs, ühe pildi valimine

Enda koostatud jutustuse esitamine teistele, arutelu.

Vali piltidest ühe ja koosta pildi põhjal jutustus (~120 sõna).

1. 2. 3. 4.

6. ÜLESANNE (SÕNAVARA, KIRJUTAMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

Seda toetavad tegevused

Keeleharjutus, keelevariatiivsuse uurimine, lausete koostamine.

Loe eesti fraseologisme ja nende seletused. Tõlgi vene keelde. Koosta iga fraseologismiga oma lause.

a) katuse all olema - põhilises osas valmis, lõpetatud olema

b) katus on pea kohal - kellelgi on oma peavari, ulualune, kellelgi on, kus elada.

c) katuse alla viima; katuse alla saama; katuse alla jõudma - põhilises osas valmis saama, valmis jõudma.

7. ÜLESANNE (KIRJUTAMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Lingvistiline

b) Intrapersonaalne

Seda toetavad tegevused

Rollikaardi lugemine, loovkirjutamine

Situatsiooni analüüs, planeerimine

Tutvu rollikaardiga.

Kujuta ette, et sa oled korteriühistu esimees. Teie korteriühistu tellis hiljuti maja kaldkatuse renoveerimistööd firmalt „Superkatus“. Töö oli tehtud suurepäraselt. Kirjuta tänukiri firmajuhile. Võid kasutada kirjas järgmisi sõnu ja väljendeid:

katusefirmalt head pakkumist saama, sobivad materjali omadused, hea kvaliteet, otsustasime teie firma kasuks, naabermajad tunnevad meie katuse vastu huvi, materjal peab vastu, ei kahetse tehtud otsust.

8. ÜLESANNE (KIRJUTAMINE)

Haaratud intelligentsiliik

a) Kehalis-kinesteetiline

b) Ruumilis-visuaalne

c) Lingvistiline

Loogilis-metamaatiline

Seda toetavad tegevused

Linnas käimine, uurimine

Referaadi vormistamine, kujundamine

Kirjutamine

Andmete kogumine, rühmitamine

Kirjuta referaat teemal „Meie linna katused“, milles pööra tähelepanu järgmistele momentidele:

  • linnas sagedamini esinevad katusekatted ja katusetüübid
  • milliseid materjale kasutatakse katustel
  • katusetöödega tegelevad firmad, nende hinnad, tähtajad, töö kvaliteet.

ÕPETAJALE

Teema: Katusetööd.

Teema eesmärgid: teemakohase sõnavara omandamine, täiendamine, osaoskuste arendamine, tänukirja vormistamise põhimõtted, keeleoskuse arendamine erinevate intelligentsitüüpide abil.

1. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: audiomaterjal, jaotusmaterjalid.

Õpetaja võiks eelnevalt tõlkida mõned raskemad sõnad.

Vastused: 1.pööningute 2. käinud 3. kuulda 4. tornides 5. värvime 6. mõned 7. silmad 8. teineteisest. 9. mees 10. akende

2. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: jaotusmaterjalid, tahvel

Ülesnnet tuleb kontrollida tahvli peal, et kõik ssaksid õiged vormid sisse kirjutada.

3. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: jaotusmaterjalid.

Vastused: 1. B, 2.A, 3.B, 4. A, 5.A, 6. C, 7.A ,8.A, 9. B 10. A.

4. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: paber

Ülesannet võib lihtsustada, kui lasta õpilastel kirjutada ristsõna küsimustesse sõnade venekeelsed vasted.

5. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: pildid.

Võib kasutada nii suulise kui ka kirjaliku ülesandena.

6. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: tahvel, kriit.

Vajadusel õpetaja tõlgib fraseologisme vene keelde.

7. ÜLESANNE

Kasutatavad vahendid: rollikaart, vajadusel tänukirja näidised.

8. ÜLESANNE

Teema kokkuvõtev ülesanne, mida võiks pakkuda rühmatööna (koos uurivad ja hiljem esitavad referaati)